czwartek, 5 września 2013

W starym kinie

Źródło : http://inspirafilm.eu/pl/doswiadczeniedziecinstwo-52.html

 "Małe kino, niemym scenom daje głos pianino, 
Oplątani marzeń pajęczyną
Mój dziadunio z babcią w loży swej"


Małe kina ...łza sie w oku kreci bo kiedyś oblegane, dziś powoli małe kina umierają. O " małym kinie" - śpiewał kiedyś Mieczysław Fogg ale sensu tej piosenki młode pokolenie juz dzisiaj raczej nie rozumie, gdyż takich magicznych miejsc jest coraz mniej...
Małe kino....
na ekranie Rudolf Valentino gotów jest dla ukochanej   zginąć
....dziadek czule otarł babci łzę ...

Źródło : http://www.rudolph-valentino.com/

W felietonie „Mój romans z X Muzą” Aleksander Jackiewicz  tak wspominał swój pierwszy raz  :
„...poszedłem do kina , gdy miałem 7 lat.Był rok 1923.Inaczej sobie kino wyobrażałem. Mówiono mi że tam na płótnie pokazują ruchome obrazy.Widziałem więc w wyobraźni wielki ręcznik płócienny z ruchomymi wyszyciami.Taki wyszywany ręcznik mieliśmy własnie w domu.Tyle , że wyszycia się nie ruszały.
Pierwszym moim filmem była sensacyjna historia z cyrkiem,akrobatami ,bandytami i dzielnym detektywem.Czułem się głeboko przejętyi pytałem rodzicówgdzie się znajdująw tej chwili ci ludzie, których ogladam.Nie chciałem uwierzyć,że nie są ukryci za ekranem ...”


W małym kinie nikt od dawna nie gra na pianinie,
Nie ma już seansów w małym kinie,
Gdzieś się rozwiał naszych dziadków świat. 
..”


We współczesnych   kinach  "nikt od dawna nie gra na pianinie " , ale  ku uciesze zwolenników staroci kilka  kin "z myszką" ocalało  .
W Szczecinie działa  od 104 lat Kino Pionier.
Staruszek  jest jednym z najstarszych działających nieprzerwanie w tym samym miejscu kin na świecie. W 2005 roku wydany został certyfikat Księgi Rekordów Guinessa poświadczający, że Pionier jest najstarszym kinem , jednak od 2008 roku tytuł ten odebral mu działający od 1908 roku Korsør Biograf Teater w duńskim mieście Korsør.
I tu uwaga - "Pionier" posiada dwie sale projekcyjne. 
Sala "Kiniarnia" została urządzona w stylu retro, filmy ogląda się tu przy stolikach, a obok znajduje się bar, w którym można zamówić m.in. kawę, herbatę lub wino i poczytać czasopisma filmowe. Filmy w sali "Kiniarnia" odtwarzane są ze starego projektora . 

Źródło : http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/2029020,34939,11801138,,6.html?ftst=1

 A dzis mamy megakina . Piękne sale , wygodne krzesła i niby jest OK ale jednak  czegoś brak. 
Grupa Rafala Kmity oddała (oczywiscie w sposób przerysowany  ) to co czasem czuję podczas  gastroseansów w dzisiejszym multikinie :


"W MegaKinie pośród mlaskań się rozpoczął diner,
Każdy wchłaniał co tam zdołał przynieść,
Wpadł z szaleństwo żołądkowy sok.
W MegaKinie sala gryzie żuje oraz pije,
W nozdrza lepki zapach frytek bije,
I prażonej kukurydzy woń.
MegaKino – w studniach gardeł tony chipsów giną,
Miąższ parówek miesza się ze śliną,
Po łapczywych ustach ścieka sok

Po prawej jakiś czas już krztusi się facet
Chyba fistaszek nie poszedł w dół.

MegaKino, obok dresiarz łoi tanie wino
Sprawdzam czy portfela mi nie zwinął
W tyle gdzieś rozbite chrzęści szkło.
W MegaKinie (…)
Ktoś przypala jointa swej dziewczynie
Cheesburgera zwraca za mną ktoś.
W MegaKinie ja dresiarza proszę grzecznie by nie
chlapał więcej mi na głowę winem,
Trafia mnie kawałek bułki w nos.

MegaKino, tak kolejny gastroseans minął
Do toalet tłumek już odpłynął
Dojedzony gaśnie smutno film.
Ja w fotelu gryząc wargi keczup z włosów ścieram,
Jeszcze chwila zanim się pozbieram,
Jakże żal mi tamtych małych kin."


Zatem multikino czy np. klimatyczna "Kiniarnia " w Szczecinie ? ...hmm każdy wybiera tak jak mu w duszy gra .










3 komentarze:

  1. Przepiękny blog!!! Słów brak!!! Poczynając od niesamowicie klimatycznej tapety, poprzez serce włożone w każdy artykuł po prezentowane zdjęcia i grafiki. Całość tworzy jakiś nowy wymiar!!! Będę tu zaglądała codziennie!!! Nie wyobrażam sobie lepszej odskoczni od dnia codziennego, niż zajrzenie tu i poczytanie o jakieś ciekawostki, która się okazuje, że jest tuż za ścianą. To naprawdę kosmiczny blog! Tak trzymaj!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Tematy wspaniałe, dopracowane, z odnośnikami. Full profesjonalizm. Nie jestem w stanie się nacieszyć tym, że tu mogę być. Co do szczecińskiego kina - ile by bilet nie kosztował chciałabym się tam znaleźć. W Trójmieście niestety brak takich miejsc...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci ogromnie za tyle sympatycznych słów ... oblałam się rumieńcem . Dzień był dzisiaj pochmurny ale Twoje słowa sprawiły , że jakby na rozkaz kumulusy i cirrusy nagle się rozpierzchły
      Moje blogowanie to początki. U Ciebie to już Wyższa Szkoła Jazdy .
      Pozdrawiam serdecznie
      Joaśka

      Usuń